Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Was ist das? Varför skulle man ha en slangklämma där? Om inte då, att få bättre fäste, när man skulle skruva loss den vid byte? Brukar nämligen vara j***a hal.
Verkar bara att vara en jippo, att få loss den. Och personligen, första gång, när jag hör sånt att skulle vara nån problem med lossnat oljefilter!
Kört sen -86 med Guzzi.
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Jag kan rekomendera detta verktyg, finns på Biltema för 70 kr och funkar finfint, även till en Guzzi. Produoten är dock felmärkt. Den passar till vanlig 1/2" spärrhandtag.
På tal om oljefilter. Känner någon till om filtret till någon vanlig bilmodel passar? Det är ju oerhört långt upp till vevaxeln, så ett större filter än det av Guzzi rekommenderade torde passa. De filter jag monterar är lite onödigt dyra och bara hälften så stora som de på bilderna i första inlägget här.
Bengt C skrev:Jag kan rekomendera detta verktyg, finns på Biltema för 70 kr och funkar finfint, även till en Guzzi. Produoten är dock felmärkt. Den passar till vanlig 1/2" spärrhandtag.
På tal om oljefilter. Känner någon till om filtret till någon vanlig bilmodel passar? Det är ju oerhört långt upp till vevaxeln, så ett större filter än det av Guzzi rekommenderade torde passa. De filter jag monterar är lite onödigt dyra och bara hälften så stora som de på bilderna i första inlägget här.
Om bara verktyget du visar går in i mellan , så är det kanon
Tack för tippset.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Har dukat upp för fredagsmys..
Undrar om det finns uppdaterade åsikter om frågan angående lossnande oljefilter. Det är ju ett tag sedan denna tråd skapades. Är det någon på detta forum som råkat ut för filter som lossnat? Är det någon som säkrar filtret med slangklämma (eller annat)? Jo, jag vet.. känner jag oro för filtret är det ju bara att säkra det. Dock intressant å höra om nån har erfarenhet av det.
-ah skrev:-som inte berör mig ett dugg eftersom jag kör smallblock.
Men på andra stora Guzzi-fora återkommer frågan oavbrutet när det gäller bigblocks med oljefiltret inuti oljetråget :
Hej! Jörgen.
Nej! Du behöver inte känna dig orolig för oljefiltret sitter där i botten på oljetråget!
Använder du ett rekommenderat oljefilter är det inga problem.
Jag har inte hört talas om att ett korrekt åtdragit oljefilter har lossat!, Det sitter som berget!
Det mest troliga av bilderna att döma att det är SKIT bakom spakarna/nävarna i det här fallet .
En annan fördel med Guzzis placering av filtret är att vid varje byte så får man ett rengjort oljetråg att åter montera på sin hoj…bra eller hur!.
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
mitt sitter på ut sidan, har aldrig hört att ett olje filter släpper på någon hoj eller bil? lite olja på gummipackningen sen suger det fast och man får nästan inte av det nästa gång det är dags att byta.
geguzzi
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Hej har som ganska mångårig Guzziägare och tillika skruvar på dylika maskiner heller aldrig råkat ut för detta med lossnat filter däremot att domm inte vill lossna
Hej Lasse!
Tack för dina lugnande ord Och så klart även geguzzi's å Guzzikjelle's. Era åsikter var vad jag hoppades på.
Inte för att det skulle vara specielt besvärligt att sätta dit en klämma på filtret men jag vill ju inte att ingenjörerna/konstruktörerna i Mandello del Lario skulle visat sig vara klantar och åstadkommit ett konstruktionsfel på den kära rovan. Det hade kunnat leda till tappat förtroendet för deras färdigheter å det vill man ju inte heller.
Hej oljefilter till FIAT UNO 55,60,och 70 passar till 1100cc och förmodligen fler modeller.Kan köpas på Biltema till rimlig kostnad.
Ciao Musse.
T5-Forewer