Efter att knäckt 3st återföringsfjädrar till växelföraren så
har jag lärt mig var problemet sitter.
Som lite fartblind så byter man fjäder och hoppas att nästa fjäder skall vara bättre än dess föregångare , men icke
Vid sista bytet som assisterades av "GuzziKjelle" så kom vi underfund med att fjädern gick av p.g.a att anläggningsytan som den löper emot
hade ett lite jack som den fastnade i och där med slets ut i förtid och gick således av (Troligen något fabrikationsfel).
Innan vi satte dit den nya fjädern så rundade vi av anläggningsytan och slipade bort det lilla jacket, efter det lilla ingreppet så har problemet varit ur världen
Växelförarproblem ?
Moderator: Moderatorer
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Växelförarproblem ?
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Gjorde ett sådant byte på den Monza jag ägde för 20 år sedan. Det var en ganska omfattande disassembly där motor/låda separerades från ramen och sedan gick man in i lådan framifrån vill jag minnas. Fick alltså plocka isär motor och växellåda också. Antar att det var nästan lika besvärligt i detta fallet (utgår från att det gäller stora motorn).
Hoppas nu att den sista fjädern ska göra sitt jobb utan strul.
Hur funkar växelföringen efter dessa ingrepp? Går växlarna i lättare eller svårare än innan ingreppen? Har ni gjort något försök att chimsa upp lådan på ett korrekt sätt? (Min växellåda är jäkligt trög och motsträvig.)
Hoppas nu att den sista fjädern ska göra sitt jobb utan strul.
Hur funkar växelföringen efter dessa ingrepp? Går växlarna i lättare eller svårare än innan ingreppen? Har ni gjort något försök att chimsa upp lådan på ett korrekt sätt? (Min växellåda är jäkligt trög och motsträvig.)
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Klart det är stora motorn
Men det har skett förändringar till dagens motorer, det
ända man tar bort är startmotorn som sitter i vägen.
Sedan tar man bort kåpan bakom och vipps så får man med
växelförare med kugg.
Problemet uppstår vi återmontage , då det är lite knivigt att hitta
rätt växelläge.
Jag letade upp neutralen och på så vis (efter en del funderingar och ett par försök) hittade rätt läge vid återmontaget.
Växlarna löper lätt och smidigt
Men det har skett förändringar till dagens motorer, det
ända man tar bort är startmotorn som sitter i vägen.
Sedan tar man bort kåpan bakom och vipps så får man med
växelförare med kugg.
Problemet uppstår vi återmontage , då det är lite knivigt att hitta
rätt växelläge.
Jag letade upp neutralen och på så vis (efter en del funderingar och ett par försök) hittade rätt läge vid återmontaget.
Växlarna löper lätt och smidigt
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé