5-växlad låda

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

5-växlad låda

Inlägg av Raz »

Jag kikade in i min rakskurna växellåda och förväntade mig pitting (vad det nu heter på svenska, skavsår?) på dreven för femmans växel. Mycket riktigt var det så, men vad värre är så är de flesta dreven ganska fula. Och det är bara femmans man kan köpa nya utan att komma upp i summor som man lika gärna skulle kunna köpa en Norge av varje färg för.

Nån som händelsevis har delar eller en hel låda från tex. Daytona, 1100 Sport eller Centauro? Eller nån annan hel femväxlad låda nyare än 1989 eller så (tror jag ska funka). Men då får man börja kika på ratios.

Eller andra tips. Jag är lite slokörad. Hur illa är det med skavsår på växellådsdrev? Är det inte en ythärdning, så det kan öka lavinartat. Det är väl inget man åker på långtur med frivilligt gissar jag. Å andra sidan kanske dreven håller 5.000 mil till och hade jag aldrig öppnat den hade det kanske aldrig märkts?

Vad har vi för hojskrotar i Sverige? Jag vet bara en men jag har glömt både namn och ort.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Om du fotograferar och visar här kanske någon erfaren person kan berätta om det är bra eller dåligt.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Inlägg av Tobbe »

Det är allt en alldeles förbannat snygg hoj du har du, Raz :-)

Jag är tyvärr ingen specialist på lådor (tja faktikst inte på mcket annat heller) däremot har jag en sån låda men den behöver jag ju själv hehe

Hmmmm, Surrades det inte om en "spare-parts" site nånstans häromdagen....???

Den här länken kom från Hasse W, den kanske kan vara nåt att kolla upp http://www.rebootguzzispares.com/index. ... rame.htm&2
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
mike
Guzzifantast
Inlägg: 87
Blev medlem: 04 maj 2007, 08:58
Ort: Lidköping

Hojskrotar

Inlägg av mike »

Hej Raz
Titta på Mc-skrot så kan de finnas något till dig :wink:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Oj, snabbt gensvar. Skönt att inte grubbla ensam!
Bengt C skrev:Om du fotograferar och visar här kanske någon erfaren person kan berätta om det är bra eller dåligt.
Jag tänkte det men det är lite pilligt att få bra bilder med makro och ljus och så. Men man kan väl säga att de ser ut ungefär som de här (som alltså inte är mina utan finns med på den intressanta sidan http://www.guzzitech.com/Shrapnel.html)

Bild

Mina värsta är minst så där illa och det är spritt över de flesta dreven inklusive inkommande och treans input, som väl alltid driver hela tåget. Gissningsvis har någon tidigare ägare använt laktosfri vispgrädde som smörjmedel.

Jag har ställt frågan till Reboot, men bland de prylar de listar på webben är lådorna slutsålda. Kanske har de lite lösa delar, vi får se. De brukar kunna ta £400 för lådor :shock: men just nu känns det billigt om de har nån (fast vem vet hur slut en sån låda är?)
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Kuggfråga...

Inlägg av Nicke »

Andas genom näsan och ta det roligt (som norrmännen säger)
Det är ju trots allt en växellåda på något som i det närmaste är en lågvarvig jordbruksmaskin och inte ett Schwiziskt precisionsurverk!

Att syna insidan av en växellåda är ju nästan lika illa för nattsömnen som att okulärbesikta sina blodkärl invändigt. Jag är rätt övertygad om att din låda håller ännu i tiotusentals mil innan den ger upp. Antagligen fungerar den bättre nu än när den rullade ut ur fabriken.

Det är ju inte något vanligt förekommande problem att växellådorna rasar, ett överskott av frilägen (förutom där det förväntas befinna sig) är väl mer vanligt.

Den positiva tanken du får tänka när du lägger huvudet mot kudden är att du inte sitter på en radfyra som varvar tiotusentals varv och där samma olja vispar runt i motor såväl som växellåda. En annan sådan är att det ju handlar om rakskurna drev som om än mer ljudliga och trögarbetade ändå har fördelen av en större hållfasthet.

När jag för många år sedan beställde en oljetempmätarutrustad oljesticka av Bror sa han ungefär så här: "Nog kan jag sälja en så´n åt dig, men jag föreslår att du inte tittar på den, för då kommer både du och oljan att bli rätt bekymrade" - Sensmoral: vissa saker ska man helt enkelt inte veta... :roll:
Ciao / Ne
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Växelåda

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej jag skall göra en koll bland mina beg delar o se vad som finns, Har du märk nåt konstigt med den vid körning eller var det bara ren nyficken het? Och hur mycket är den körd? karnse är som Nicke säger det man inte vet lider man inte av om det fungerar. Frugans Calle 2 har väl rullat 170000km inte bytt nåra drev men väl lagren i lådan. Hur har du det i helgen skulle eventuelt kunna kika på delarna. Skall till Kårsta på lördag ring eller maila
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Växelåda

Inlägg av Raz »

Nicke skrev:När jag för många år sedan beställde en oljetempmätarutrustad oljesticka av Bror sa han ungefär så här: "Nog kan jag sälja en så´n åt dig, men jag föreslår att du inte tittar på den, för då kommer både du och oljan att bli rätt bekymrade"
:D :D
Guzzikjelle skrev:Hej jag skall göra en koll bland mina beg delar o se vad som finns, Har du märk nåt konstigt med den vid körning eller var det bara ren nyficken het? Och hur mycket är den körd? karnse är som Nicke säger det man inte vet lider man inte av om det fungerar. Frugans Calle 2 har väl rullat 170000km inte bytt nåra drev men väl lagren i lådan. Hur har du det i helgen skulle eventuelt kunna kika på delarna. Skall till Kårsta på lördag ring eller maila
Tack, men jag har sansat mig lite och fått lite respons från olika andra håll också. Jag tror jag satsar på att byta femmans drev samt primärdrevet till sprillans nya (ett par tusen spänn totalt), samt nya lager där det behövs. Jag blir tydligen långt ifrån den första som gör så och den ska nog hålla ett bra tag till sen. Sedan kan jag i lugn och ro leta efter en beg centaurolåda som både har snedskurna drev och dessutom bättre låga växlar (min första växel kan man få fortkörningsböter med, den är på tok för hög).

Anledningen att jag kikade in i den var oljud på femmans växel samt tegelsten-i-plåthink-ljud vid växling som jag hoppas kunna shimsa bort.

Om du har en hyfsat komplett låda (eller innanmäte) så kan vi fundera över det men annars gör jag som ovan.
Senast redigerad av 1 Raz, redigerad totalt 1 gånger.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Tat lugnt...

Inlägg av Nicke »

...tagga ner! Alla ni som upprördes över att jag inte jämnställer Guzziverket med de Schweiziska...

Kolla själv:
Bilagor
landbouwguzzi.jpg
landbouwguzzi.jpg (38.53 KiB) Visad 6998 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Allt är inte skit, jag kollade oljepumpen nu och den verkar vara i prima skick. Fast nån tokfan hade limmat fast den med äckelgegga. Jag avskyr äckelgegga och förresten ska det ju inte ens vara någon packning där.

Och jag kan för mitt liv inte känna det minsta spel i vevaxellagren. Koppling och växellådsdelar är beställda, topparna får bli nästa år. Det är nog ingen som helst brådska med dem.

Återstår bara att se vad det blir för leveranstider :shock: :shock: :shock:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Lager

Inlägg av Raz »

Fick tips från Anders om vart man hittar den bra sortens 3205AC3, de ska finnas hos http://www.kabetex.se/ och säljaren han snackat med heter Lars Henning, 0320 209888
Bäst att klottra ned det här så andra kan hitta det! Tack Anders.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast
Inlägg: 76
Blev medlem: 29 aug 2007, 21:42
Ort: Lerum,Göteborg

Inlägg av Anders »

Det borde i alla fall vara den sorten som sägs passa så bra eftersom modellförteckningen är 3205 AC3 ,jag hörde aldrig efter hur många kulor det var i den,men det kan ju inte finnas 2 olika modeller med exakt samma namn.
Bra att du skrev länken här forumet RAZ !
Du hann före mig.
Hur många är det som behövs förresten?Det är väl en på ingående axeln och en på utgående eller?
Anders
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Anders skrev:Det borde i alla fall vara den sorten som sägs passa så bra eftersom modellförteckningen är 3205 AC3 ,jag hörde aldrig efter hur många kulor det var i den,men det kan ju inte finnas 2 olika modeller med exakt samma namn.
Bra att du skrev länken här forumet RAZ !
Du hann före mig.
Hur många är det som behövs förresten?Det är väl en på ingående axeln och en på utgående eller?
Anders
Ja det ska vara precis rätta sorten om jag fattat rätt. Yes, två stycken precis som du skriver. Råden jag fått är att i princip alltid byta de två (och deras packboxar) medan andra lager kan vara kvar om de ser sjyssta ut.

I min låda rasslade det ut en del rullar från nållager (ett 10-2762 och en thrust bearing som heter 92258525 från Guzzi) och resten såg bra ut. Det dyraste lagret kostar 750 spänn :shock: men det verkar hålla länge.

"Urtrampningslagret" 12087001 byter jag bara för att jag kan, det kostar så lite.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Lager

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej ni som bor i Tokholm med omnejd prova Nomo i Täby jag handlar ofta lager där och är man medlem i MCHK( dom har aldrig kollat) så har man 50% rabatt dom har det mesta, jag tror att det är bara ett lager till 5växlade som dom inte har :lol: OBS jag är medlem i MCHK
Senast redigerad av 1 Guzzikjelle, redigerad totalt 1 gånger.
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Lager

Inlägg av Raz »

Guzzikjelle skrev:Hej ni som bor i Tokholm med omnejd prova Nomo i Täby jag handlar ofta lager där och är man medlem i MCHK( dom har aldrig kollat) så har man 50% rabatt dom har det mesta, jag tror att det är bara ett lager till 5växlade som dom inte har :lol:
Se där, ett ännu bättre tips (för mig som bor nära). Hm, nu när jag tänker efter så har min granne rekommenderat dem tidigare. Synd att man har teflonpanna (inget fastnar) :roll:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar